vineri, 1 martie 2013

Croissant cu unt


1 Martie 2013. O cafea ferbinte cu  o felie de paine coapta ieri .. Yumyy.  Dupa cafea m-am apucat de robotit. Aveam deja in minte ceea ce vroiam sa fac: Croissant.
Nu mai facusem niciodata pana acum.. este o provocare pentru mine.  Dorinta de a le face cu manutele mele a venit dupa ce am urmarit o inregistrare despre prepararea acestor bunataturi acum ceva timp (http://www.youtube.com/watch?v=Wms5LNheFVA) . Nu este o reteta usoara, necesita timp .. Dar merita incercata.

Si uite asa m-am apucat eu de treaba. Mi-am pregatit faina, doar un singur ou (atat am avut in bucatarie), lapte condensat (eu am folosit de la NoyNoy), zahar, pasta de vanillie, 1/3 lingurita de drojdie, unt si sare. Nu am respectat reteta mentionata intocmai (nu am folosit foarte mult unt, am folosit lapte condensat si nu proaspat, iar aluatul l-am framantat cu mana), dar pasii de baza i-am urmat:
  1. Am pus faina intr-un bol, am format un spatiu in mijoc pentru ingrediente, am pus oul (albus+galbenus), sarea, drojdia, laptele condensat, zaharul si untul;
  2. Faza a doua: framantatul. La un moment dat o sa vi se para ca aluatul este cam tare.. Dar nu uitati ca mai este si untul in aluat care trebuie sa se topeasca. Eu am facut greseala sa mai pun putin lapte condendat iar dupa a trebuit sa adaug faina putin cate putin pentru a repara greseala.
  3. Am framantat pana am obtinut un aluat frumos (care sa nu se lipeasca de degete). In cazul in care se lipeste adaugati putina faina pe toata suprafata aluatului si incepeti sa framantati din exterion in interior si nu invers (altfel faina intra in interior si nu se rezolva problema);
Am framantat pentru app 30 minute iar aluatul a iesit perfect;
  1. Am lasat aluatul la odihnit 40 min pentru ca dupa aceea sa-l mai innebunesc putin (mai mult);
  2. Dupa ce s-a odihnit, aluatul trebuie iar framantat dupa o tehnica simpla:
    1. Aluatul se intinde pe un blat de lemn sau platic (depinde ce aveti in bucatarie) care in prealabil este pudrat cu faina;
    1. Se face o folie din aluat peste care se aseaza o parte din unt;
    1. Se inpatureste folia, se intinde ... iar si iar (de 2-3 ori);
  1. Am mai lasa aluatul la odihnit cam 40 min si am relualt procedeul .. (odihnit - framantat/intins);
  2. Dupa ce s-a odihnit pentru ultima data, am impartit aluatul in parti egale. Am intins foliile subtiri ( nu transparente) iar din folii am decupat triunghiuri pe care le-am rostogolit dand forma croissant-urilor;
  3. Am pus croissant-urile in tava de copt acoperita cu o hartie pentru copt pe care in prealabil am uns-o cu ulei (puteti sa ungeti cu unt - dupa preferinte) ;
  1. Am uns croissant-urile cu ou ( puteti folosi si smantana lichida);
  1. Am preincalzit cuptorul la 50 grade. Am introdus tavile in cuptor pentru a lasa croissant-urile sa creasca pentru 30 min.
  1. Am  urcat temperatura cuptorului la 190 grade lasand croissanturile mele sa se coaca pt 25- 30 min;
  1. Dupa ce s-au rumenit  le-am scos din cuptor si le-am degustat bineinteles.

Merita efortul! Pofta buna!!!




                            
faina
                           
ou/ pasta de vanillie
drojdie

lapte condensat

zahar

unt

Aluatul framantat


Aluatul pregatit pentru framantat cu unt



Triunghiuri pentru croissant

Triunghiul intins pentru a da forma croissant-ului
modelarea croissant-ului
inainte de a intra in cuptor


Croissant gata scos din cuptor!!!
Ingrediente:
  • 1 ou (daca puneti mai multe .. nu strica)
  • 500 gr faina
  • 1 cana lapte (proaspat sau condensat)
  • 1 cana zahar (injumatatiti cantitatea daca folositi lapte condensat)
  • 1 pachet unt-  250 grame (daca folositi mai mult .. cu atat mai bine)
  • 1 lungurita pasta de vanilie (sau semintele de la o pastaie)
  • 1 lingurita drojdie
  • 1 lingurita sare
Sfat:
  • Puteti lasa aluatul la odihnit in frigider. In acest fel aluatul va fi mai fraged.
  • In momentul in care taiati triunghiurile  impartiti  partea mai larga in doua, impingeti colturile in sus si rulati folia pentru a da forma croissantului. In acest fel croissantul va fi mai lung.
  • Puteti sa umpleti croissant-urile cu ce va lasa inima (ciocolata, crema de vanillie, crema de branza, etc. Etc)
  • Puteti glazura croissant-urile cu miere peste care puteti presara migdale, ciocolata sau altele,
  • Puteti face o glazura de ciocolata (topiti ciocolata intr-o craticioara cu fundul gros..pentru a nu o afuma - si turnati ciocolata peste croissant).
  • Dupa preferinte, puteti creste cantitatea de unt. In reteta originala cantitatea de unt este de 4 ori mai mare decat cea folosita de mine.
  • Puteti folosi lapte proaspat si nu condensat.

Un comentariu:

  1. E super!!!!!!!!!!!!Pare destul de greu dar sigur merita incercat!Multumim mult pt.reteta.(Mama cand facea croissant-uri lasa aluatul la odihnit la frigider.Nepotul ei a apreciat foarte mult efortul bunicii de al rasfata :) )

    RăspundețiȘtergere